Framsteg & utmaningar

Hej!

Jag har varit förkyld onsdag och torsdag, men idag vaknade jag frisk. Jag trodde det skulle bli mer långdraget så det känns superskönt. Det är ju så trist att vara förkyld. Ibland kan jag inbilla mig att det är ”mysigt”, men det stämmer ju inte alls…

På måndag ska jag på 1års-uppföljning på rehabstället. Jag undrar vad det kommer vara… 2,5 h skulle det ta så jag hoppas det är matnyttigt. Det stod i kallelsen att det skulle återknyta till kunskapen man fick under rehabtiden och att man skulle gå igenom de framsteg och utmaningar man har haft under året. Hm, vilka är det egentligen? Framsteg skulle kunna vara att jag jobbar heltid, har hyfsat hållit i gång träningen utan något större uppehåll och att jag inte ägnar mina kvällar och helger enbart åt att vila. Ett annat framsteg kanske kan vara att jag inte äter så mycket värktabletter. Inga alls för tillfället. Ett specifikt tillfälle som jag ser som ett framsteg var att jag en fredag (!) efter jobbet kunde gå ut och vara ute till sent på natten utan att krascha fysiskt. Utmaningarna som jag har haft har nog varit att få ovan nämnda saker att fungera. Svårast har varit jobbet och enklast har varit träningen, trots att motivationen har trutit vissa gånger. Jag mår så mycket bättre i kroppen när jag rör mig så jag känner att jag inte kan vara utan det. Det är ”mild” träning som fungerar för mig (lätt styrketräning, promenader, simning, pilates och vattengympa) och jag är helt fine med det. Jag gillar den typen av träning och jag strävar inte efter någon supertight gymkropp, vilket i sig är en typ av mental frihet.

På tal om mental frihet, i veckan fick jag 2 st hemläxor av psykologen. Den ena var att göra en avslappningsövning varje kväll och den andra var att göra ett beteendeexperiment för att öka min tolerans mot osäkerhet. Experimentet handlade om att inte stressa och pressa på jobbet, vilket jag gör pga jag är orolig för att inte vara tillräckligt duktig. Toleransen mot osäkerhet ligger i att acceptera att man inte alltid kan veta om man är tillräckligt bra och vad andra kommer tycka om ens prestation – så det är ingen idé att oroa sig för det. Jag klarade måndagen, men föll in i mitt gamla beteende på tisdagen.

Nu ska jag faktiskt ta och göra en avslappningsövning. Jag tycker dessa avslappningsövningar är rätt bra.

Kramis ❤

 

Kommentera

