Bra dag & tbt bildregn

Jag har inte mått bra psykiskt en enda dag på en hel månad. Så plötsligt idag blåste orosmolnen bort och jag kom på mig själv att tänka positiva tankar igen. Så härligt. Ja, så obeskrivligt härligt var det. Idag har jag tagit en fin solig promenad, varit på massage och byggt bo i soffan tillsammans med min pojkvän. Massa kuddar och täcken och en buffé av  thaimat, godis, Ben & Jerry’s och bullar. Det är så knäppt att trots att jag har det väldigt tursamt i livet (ja förutom ryggen då kanske) kan jag gå omkring och må så fruktansvärt dödsdåligt – enbart pga mina egna tankar och hjärnspöken. Det är så ologiskt egentligen. Jag måste sluta tro på mina katastroftankar. Problemet är bara att jag inte inser att de är katastroftankar när de kommer och jag är inne i mitt ångestvakuum.

Veckan har varit småstökig. I måndags bytte jag antidepressiv medicin på inrådan av min läkare från Fluoxetin till Sertralin. Sertralin skulle tydligen vara förstahandsalternativet vid medicinering av GAD och därmed mer effektiv mot ångest. Tidigare har jag haft ett visst motstånd mot att medicinera mot mina psykiska åkommor men nu hade jag gett upp pga att jag är så trött på att gå runt i mörker. Läkare älskar ju att skriva ut tabletter så förutom Sertralinet fick jag ngt piller för akut ångest och ngt piller som skulle sänka pulsen/hjärtklappningen. Med tre burkar piller och ett ”hoppas det vänder nu då” från apotekaren (haha!) på apoteket återfick jag lite nytt hopp. Läkarens avsikter var säkert goda, men fy tusan vad jag har mått dåligt i veckan.Jag tycker mig ha testat många olika piller (antidepp, antiångest, värktabletter osv) men aldrig har jag fått såhär mycket biverkningar och inte efter så kort tid. Ont i munnen, tänderna och tungan, metallsmak i munnen, stickningar i ansiktet, svettiga händer, hög puls, illamående, overklighetskänslor och jag har varit både trött och trögtänkt. Brain fog är ett bra beskrivande ord. Mest besvärligt var illamåendet och smärtan i munnen. Det kändes ungefär som att jag hade druckit en kopp kokhett te och bränt upp hela munnen… Visst att man normalt sett får biverkningar vid insättning av SSRI men det här var inte normalt och jag kommer inte lyckas härda ut i ett par veckor innan det lägger sig. Så antingen återgår jag till Fluoxetinet eller så struntar jag i det här med antidepressiva helt och hållet. Jag har fått mig en liten tankeställare när jag märkte hur mycket de kan påverka kroppen.

I morgon blir det en sväng till gymmet och på kvällen ska jag träffa mina kompisar som jag pluggade med och även bodde tillsammans med i Madrid under en termin. Vi bodde 5 st tjejer ihop och hade det så otroligt mysigt och roligt och det blir lite samma känsla varje gång vi alla samlas och ses. Eftersom den tiden var så himla härlig bjuder jag på ett litet bildregn här.

 

Sov gott!

Kommentera

