Kort uppdatering

Dagarna går så snabbt. Nu är vi plötsligt inne i December bland adventsstjärnor, lussebullar och julklappshets.

Jag har haft en stressig vecka på jobbet och har sovit dåligt pga stressen. Både svårigheter att somna och ytlig sömn där tankarna fortsätter att snurra och snurra och snurra. Mitt i veckan fick jag till och med säga ifrån eftersom jag blev pålassad jobb på jobb. Och det ska ganska mycket till för att jag ska säga ifrån… Tyvärr tyckte jag att jag fick väldigt lite förståelse och hänsyn då jag redan samma eftermiddag fick ännu mer jobb som de ville ha klart innan jul. Sjukt dålig framförhållning. Det gjorde mig rätt besviken faktiskt. Så det har varit lite tråkigt. Jag har tagit semester från den 21a och har bokat tågbiljetter till min mamma, men just nu känns det osäkert om jag kommer kunna vara ledig som jag har tänkt.

Nu till något helt annat, psykologen. Jag tycker jag får superbra hjälp och att vi håller på med intressanta saker. Hittills har jag fått fylla i två olika typer av oros/ångest-dagböcker (en vecka per dagboks-typ) och denna vecka skriver jag ner allt jag gör timme för timme och för att kartlägga hur mycket roligt jag har och hur mycket krav, jobb och måsten jag har. Ganska intressant att få en bild över det. Kommande veckor ska vi ta oss an min prestationsångest och mina höga krav på mig själv. Vi ska göra små experiment för att försöka lära mig att inte ha kontroll på allt jämt och att inget händer om man inte presterar på topp jämt och överträffar andras förväntningar. Inte för att jag gör det men jag strävar alltid efter det (vilket är rätt tröttsamt). Till exempel kan man testa att komma lite oförberedd till ett möte, skicka iväg ett mail utan att läsa igenom det flera ggr innan eller maska lite på jobbet en dag (hemska tanke, vilken ångest bara tanken väcker) – för att se att inget händer. Jag är nämligen livrädd att någon ska tycka att jag inte är så bra och livrädd för att få negativ kritik/dåligt omdöme/dåligt betyg osv och därför gör jag allt i min makt för att alltid prestera på topp. Och eftersom jag inte har testat att inte hålla på med det beteendet vet jag inte vad som händer om jag inte gör det. Hittills har jag alltid hetsat på som fan och liksom lärt in att gör jag så så kommer aldrig ngn att klaga. Därför menar min psykolog att det är viktigt att testa att göra ngt småfel eller leverera lite mindre. I alla fall om man som jag inte mår bra att mina egna krav.

I övrigt ang. hälsan är ryggen halvrisig, men jag återkommer om den en annan dag.

Klart slut 🙂

 

Kommentera

