Veckan som gick

Jag tänkte bara berätta lite kort om vad som har hänt i veckan. Sammantaget har veckan varit bra. Det har varit roligt på jobbet med intressanta arbetsuppgifter och jag har haft lite mindre ont pga. pauser och hemifrånjobb. Sedan har det gjort en hel del att jag försöker omprogrammera mitt negativa självprat till ett positivt.

I tisdags var jag hos ortopeden och fick se mina MR-bilder. Den visade en kass disk och ett ganska stort diskbråck L5S1. Inte några nyheter egentligen, men bra ändå att veta att jag faktiskt har ett diskbråck. Jag trodde nog att diskbråcket var borta men att kanske ärrvävnad från min gamla operation orsakade smärtan, typ i kombination med ett överaktivt smärtsystem. Jag har liksom blivit intalad det av sjukgymnaster, även om andra sjukgymnaster och läkare har sagt att det är diskbråck rätt och slätt. Ortopeden tyckte det var en bra idé att testa om jag får någon effekt av en nervrotsblockad, så det kommer jag göra framöver. Han rekommenderade mig dessutom att ta emot en diskprotesoperation på Spine Center framför en steloperation. Han ansåg att i mitt fall skulle det vara bättre. Det är alltid bra att få flera läkares åsikter ang. min rygg. Något som jag har lärt mig med tiden är att en läkares åsikter är just bara dennes åsikter, visserligen professionella, men inte det samma som någon form av fakta.

Jag tycker att jag har skött träningen i veckan ganska bra. En dag var jag på gymmet och styrketränade och simmande, en dag testade jag Pilates och idag har jag varit där och styrketränade + rehabtränade. I morgon blir det nog vattengympa. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Pilatesen eftersom vissa övningar var så små att de kändes onödiga (även om jag vet att det inte är så…) medan andra övningar var lite tunga och svåra tekniskt sett att jag hade svårt att genomföra dem rätt. Jag tror att jag skulle få ut mycket mer av passet om jag gick ett par gånger eftersom mycket säkert hänger på att man har rätt teknik. Då är det nog väldigt bra friskträning för den inre muskulaturen. Friskträning. Ett så mycket bättre ord är sjukgymnastik eller hur? Hur tråkigt och sjukt och deppigt känns inte ordet sjukgymnastik egentligen.

Nu ska jag snart ut på promenad (till ICA och köpa godis…).

Trevlig helg!

Kommentera

