Eventuell förbättring

Jag har väldigt lätt för att märka om jag har blivit sämre i ryggen eller benet. Minsta lilla smärtstegring registreras omedelbart. Jag har inte alls lika lätt för att märka om jag har blivit bättre, men igår klarade jag av en så påfrestande dag att inte ens jag kan missa det. Jag styrketränade i över en timme, gick på stan i fem och en halv timme (okej det var stundals skitjobbigt) och åkte sedan hem till en kompis på middag ett par timmar. Dessutom cyklade jag till gymmet, till kompisen och sedan hem igen, vilket totalt blev 2,2 mil. Jag tänker att om jag klarade en sådan dag och inte känner av några större sviter i dag så måste jag ha blivit bättre på något vis. Starkare kanske, mindre ont kanske? Eller är det bara att jag vågar mer? Kanske en kombination. Eller så hade jag en lyckodag? Eller så är jag inne i bra period? Nästa vecka är allt över? Jag vet inte. Men kanske, kanske, kanske börjar jag få märkbar effekt av träningen. Tidigare har jag upplevt att jag har blivit sämre när jag har tränat, men tack vare att jag fick hjälp att hitta rätt träning på rehabstället så tror jag i alla fall att den hjälper mig framåt. Träning, vila, träning, vila, mycket mat, mycket sömn – det är mitt recept för hur jag ska må som allra bäst. Det innebär ju inte att vara smärtfri men det förstår ni kanske. Smärtfri finns liksom inte på kartan för mig och det gör kanske inte så jättemycket längre. (Okej, så här tänker jag inte mina helvetesdagar. Då är det mer ”stackars mig, varför jag, mitt liv suger, …) Så länge jag kan göra det jag vill, trots ischias och ryggsmärta, så är jag rätt nöjd.

I veckan ska jag testa två olika yogapass. Ett på gymmet på jobbet och ett på Ahimsa Yoga studio. Det ska bli roligt, samtidigt som jag är småorolig över böjandet som ingår. Tänk om det skulle säga PANG när jag böjer mig framåt. Vad ovärt det skulle vara att råka trigga igång diskbråcket. Samtidigt kan jag inte gå och vara rädd för det. Det är en svår balans tycker jag, att vara förnuftigt rädd om sig utan att vara för orolig.

Nu ska jag göra lite mediationsövningar tänkte jag. Jag är en ganska orolig person med ångest över mycket (jobb, framtid, ryggen, nära och käras hälsa och säkerhet, min hälsa och säkerhet, sjukdomar, döden, katastrofer etc.) så jag tycker faktiskt guidad meditation kan vara till hjälp. Det finns massor på Youtube. Ex denna.

tumblr_mwhhccbokO1s1hka9o1_250

Ha en fin kväll!

2 reaktioner på ”Eventuell förbättring

Kommentera

