Nattbloggande

I dag har det varit en sån där härlig dag som jag har emellanåt. När merparten av mina tankar är positiva och jag tänker på allt gott som finns i livet, allt härligt, allt kul och allt bra. När det kommer till ryggen, allt som jag kan göra och som faktiskt fungerar. Himlen är liksom rensad på orosmoln. När jag simmade runt i poolen på gymmet i kväll tänkte jag bland annat på att jag har nått mina mål med rehabiliteringen i våras och det kändes så bra att faktiskt tänka på det en stund. Jag är annars väldigt bra på att tänka ”OK. Nästa!” när jag har lyckats med något, istället för att stanna upp och tycka att det där gjorde jag bra. Jag tror detta är väldigt vanligt, särskilt bland kvinnor tyvärr. Vi slår oss sällan för bröstet eftersom samhället lärt oss att vi aldrig duger…

Ett av mina mål med rehaben var att bli bättre på att säga nej. Det låter kanske lite konstigt för vad har det med ryggen att göra? Ganska mycket faktiskt. Förut kunde jag t.ex. halvt tvinga mig till att göra saker för att någon frågade mig om det och tänka att det jag behövde (ex vila, anpassning etc) inte var så viktigt för att inte verka krånglig. Det innebar att det jag/ryggen behövde prioriterades ner till förmån för någon/något annat. Det är fortfarande obekvämt att säga nej men ja:et kommer inte flygandes ur mig i samma hastighet längre. I dag sa jag nej till att hänga med kollegorna på en AW för att istället göra det jag ville och behövde, dvs gå till gymmet. Man behöver inte vara och göra som ”alla andra” jämt. Jag behöver nästan säga det högt. J a g  b e h ö v e r  i n t e  g ö r a  s o m   a l l a  a n d ra. Kanske verkade jag vara en osocial tråkmåns, men det må så vara. Mest troligt är dock att kollegorna inte ens tog notis om att jag inte var där! Det är ju så det fungerar.

Nu måste jag nog sova. God natt!

Kommentera

