Midsommar 

Första heltidsveckan har gått! Som egentligen inte blir heltid, men 32 timmar… Hur som helst: phuuuu! Det har gått bra tack vare Tramadol och mycket vilja. Jag meckar med små vilor här och där och jag har gjort en hel del avslappningsövningar. Två om dagen under de fyra arbetsdagarna blev det. Även linimentet har gått varmt. Det viktigaste är dock att det på det hela taget har varit genomförbart och jobbet är roligt. Jag försöker acceptera smärtan och låta den vara där eftersom jag gör det jag vill och som är viktigt för mig. Dagarna blir dock sjukt långa och ibland något omständiga.

I fredags åkte jag till en kompis sommarstuga för lite midsommarfirande och jag är fortfarande kvar här. De som jag åkte hit med och som hade bilen var snälla och gick med på att åka fredag morgon istället för torsdag kväll efter jobbet, vilket var helt avgörande för att jag skulle kunna hänga med. Förra året åkte de på torsdagen varpå jag inte kunde hänga med utan stannade hemma istället och vilade. Jag har varit orolig för bilresan nu i veckan men de hade sparat platsen fram till mig så jag kunde tippa ryggstödet och så gjorde vi tre pauser. Det var nog tre år sedan jag åkte bil så långt dvs sist jag var med och firade midsommar ute i stugan. Det tog ca 2 timmar. Jag har undvikit bilåkande i största möjliga mån sedan 2010 eftersom det verkligen är horribelt för min rygg. På tåg, buss och flyg kan man ju stå upp till skillnad.

När vi kom fram fick jag och min pojkvän de bästa sovplatserna pga mig/ryggen. Så folk är verkligen snälla och underlättar saker för mig utan att jag behöver be om det. Det blir ju visserligen till priset av att vara en Rygg, som jag egentligen inte vill vara. Folk frågar mycket hur det är och hur det går och de som inte har träffat mig på ett tag frågar vad för problem jag har (nu igen) och hur det kommer sig. Dessutom är min pojkvän nästan mer orolig över min rygg än jag är och säger ”akta ryggen” och ”nu har du suttit för länge” i tid och otid. Inte nog med det så är en kille som jobbar som ryggkirurg med och då blir det ju ännu mera ryggsnack. Sedan var det femkamp och då blev det mycket som jag inte kunde göra pga gissa vad (!) och då förs den ju på tal igen. Jag hade planerat att svara ”jo det går bra” om någon skulle fråga hur det går med ryggen och blev därför lite tagen på sängen av dessa följdfrågor. Jag kanske ska ha som mål i dag att inte prata rygg? Vi kanske pratade av oss igår? 

Midsommarafton flöt ändå på bra och jag blev inte störd eller avbruten av värken. Alltså höll den sig på en relativt låg nivå. Jag drack goda alkoholfria cider och toknjöt av att vara nykter. Där tycker jag att det faktiskt är toppen att ryggen leder till att jag inte dricker alkohol ofta alls och det är en av ”fördelarna” med ryggen. Jag har alltid mått jättedåligt av att dricka (dagen/dagarna efter) och nu slipper jag det😊  Jag gillar att dricka ett glas vin eftersom jag tycker det är gott men att ”festa” har jag noll till övers för. Det är ett avslutar kapitel känner jag. 

En annan person som är med här ute har också en typ av ständig smärta som verkar hemsk. Hen kan visserligen stå, sitta, springa och hoppa men exempelvis inte läsa eller se på en tv/skärm utan svår smärta. Det finns så mycket sjukdomar och problem som en själv inte har och som jag är tacksam över att inte ha. 

 Ha en fin dag!  

Kommentera

