Strategier

Det verkar vara så att söndagar är en bloggdag för mig. Nu är jag här igen efter att ytterligare en vecka har passerat. Min sista vecka som deltidssjukskriven. I morgon ska jag försöka mig på heltid och det gör jag endast eftersom jag har nytt jobb. 75 % jobb är egentligen en tillräcklig utmaning där dagarna precis räcker till till jobb och träning. Ändå fick jag in en social aktivitet i veckan då två kompisar kom hem till mig och så tog vi en promenad. Det var en dag där jag var nära att tippa över gränsen, men det gick ändå bra (mätt i mängden värk dagen efter) och det var bra att baka in umgänge med träning. Det kommer nog inte kunna bli något stående inslag under mina veckor, men som ett trevligt undantag ibland. Det är inte bara min kropp som blir utmattad av jobb utan jag blir även trött mentalt av att lära mig nya saker på jobbet samtidigt som jag försöker hålla kroppen i så god form som möjligt under hela dagen. 

Jag har ett par strategier för att klara av dagarna och de kommer bli ännu viktigare framöver. Kanske kan någon som läser detta få något tips som går att applicera i dennes vardag 🙂

  • Promenera 15 minuter innan jobbet.
  • Stå upp och jobba vid skrivbordet och även stå upp under möten och skita i att jag avviker från de andra.
  • Gå ett ordentligt varv runt kontoret i slutet av varje timme. Det kanske tar 5 minuter där jag skapar mig ett eget ärende, t.e.x hämta frukt, vatten eller kaffe på våningsplanet längst bort ifrån där jag sitter.
  • Ta en timmas lunch där jag äter med mina kollegor ca 25 minuter och promenerar resten.
  • Efter halva dagen ta Tramadol som gör att jag orkar med den tuffa eftermiddagen.
  • Ta en halvtimmas rast på eftermiddagen där jag antingen går och lägger mig i ett vilorum eller tar ytterligare en promenad.
  • Se till att gå och lägga mig i tid för att få ca 8 timmars sömn varje natt.
  • Äta en ordentlig lunch och flera mellanmål under dagen.
  • Använda helgen till att träna och vila mycket. Prioritera rätt.
  • Tänka på hur mycket jag vill detta när värken accelererar och även försöka tänka att det är inte farligt att ha ont/försöka få hjärnan att inte tolka smärtan som ett hot.

En strategi som jag inte har testat ännu är att ta ett längre avbrott mitt på dagen och gå till jobbgymmet och träna och vila och göra en avslappningsövning. Längre fram kommer jag även att hålla koll i kalendern och lägga ut en semesterdag här och där för återhämtning när det kan behövas.

Nu ber jag till högre makter att jag ska få detta att fungera! Jag förbereder mig även inför den ”smärtchock” som enligt mina erfarenheter alltid infinner sig när jag ökar belastningen och går upp i arbetstid. Som tur är är fredagen en röd dag, vilket innebär att första veckan inte blir 40 timmar totalt trots allt 🙂

Ta gärna en titt i denna PDF. Den innehåller information om en rad verktyg att ta till för att leva ett aktivt liv i största möjliga mån trots långvarig smärta.

Nu ska jag åka iväg på ett vattengympapass 🙂

Ha en fin söndag allihopa!

En reaktion på ”Strategier

Kommentera

