Nya glasögon

Jag har länge betraktat mina ryggskada som en defekt, en börda och någonting som verkligen ligger mig i fatet. En nackdel med mig helt enkelt, ofta relativt andra. Självklart är den något som är jobbigt för mig, men att se på min rygg som en av mina nackdelar eller dåliga särdrag är fel sätt att betrakta den på. Jag har tänkt att tänka om och börja se på den som en erfarenhet som stärker mig. Det är ju supervanligt och ingen unikt med att se på sina jobbiga upplevelser som något man går stärkt igenom, men det är först nu när jag mår lite bättre som kan jag tänka i dessa banor. Det är först nu som jag är redo och ärligt kan känna på detta vis. Jag har försökt komma på de fördelar som rygghelvetet har inneburit för mig och jag tänkte lista dem här:

* Det har gjort mig mer tacksam. Jag är exempelvis tacksam för att kunna promenera och simma.  Tacksam över att kunna göra saker som vissa tar för givet och tacksam över de områden där jag har fötts med fördelar. Jag har dragit en nit i rygglotteriet men vinster i andra lotterier helt enkelt.

* Jag har fått ökad förståelse för människors olikheter och funktionshinder. Vi kan göra saker i olika utsträckning och vi har inte alltid ett val. Vissa har ADHD, andra Dyslexi, någon är blind, någon har en kropp som inte fungerar som normen. Alla har vi rätt att få vara och göra våra saker på våra egna sätt utan att bli dömda.

* Det har gett mig mindre komplex över hur min kropp ser ut. För mig är hur den fungerar det viktiga.

* Det har fått mig att leva ett lugnare liv som jag i längden kommer må bättre av.

* Det har inneburit att jag har fått nya vänner, både på nätet och i verkliga livet.

Det finns säkert flera saker som jag kommer på framöver.

Jag har bestämt mig för att göra vissa mentala förändringar det senaste. En av dem är det som jag skrev om här ovanför. En annan är att sluta vara en Rygg, som jag skrev om i förra inlägget. Det här är mitt liv, mitt enda liv, och endast jag är ansvarig över att se till att jag mår bra. Inte läkaren, inte min mamma etc.

Kram 🙂

   

Kommentera

