Likheter

Igår hade jag en fantastisk söndag. En sådan dag när man känner sig hel och levande och verkligen kan njuta av livet. Jag var på gymmet och åt lunch med en vän (som jag träffade på rehabstället). Efter det vilade jag utomhus i solen och gick senare på en superskön massage. Massören som jag går till ger verkligen allt och jag är så tacksam. Behöver någon tips på en bra massör så säg till! Eftersom jag har muskelknutor längst med hela trapetzius ska jag dit redan nästa vecka igen. Hittade en söt och bra video på hur man stretchar den där satans muskeln på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=N0z1nEx_O1E. Jag tyckte det sättet ”tog” bättre än att bara tippa huvudet åt sidan.

I dag har jag jobbat och kommit hem därifrån och nu har jag vila fram till fyra. Tills dess ska jag bara äta och koppla av. Jag behöver göra dessa överenskommelser med mig själv för att inte dyka på disken eller dammsugaren direkt när jag kommer hem. Jag måste hindra dessa impulser och sluta köra på tills kroppen skriker. På tal om det, jag lyssnade på ytterligare ett avsnitt ur Hälsopodden och som handlade om Utmattningssyndrom. De pratade om hur man efter att ha kommit ur sin mest akuta sjukdomsperiod kan klara av att hantera att leva med sjukdomen. Det var slående likt hur man kan hantera att leva med en riktigt dålig rygg! Receptet var att hela tiden varva aktivitet med vila. Inte stänga av kroppen och köra på, utan bromsa och känna av vad som egentligen fungerar. Varje gång man kommer på sig själv med att tänka ”äsch, jag kör” kan man se som en stoppskylt som säger BROMS! Det är precis vad jag har fått lära mig med tanke på min rygg och mitt beteendemönster. I podden pratade de även om bakslag och det var också så likt hur det fungerar för mig. Att man vaknar upp, känner sig lite bättre än vanligt och tänker att nu ska jag passa på! Och så gör man mer än man har täckning för – vilket resulterar i bakslag. Tänk hur lika det kan vara. Det kanske inte var någon slump att rehabstället som jag gick på både erbjöd behandling för  både smärta och stress…

Ha det så bra!

Kommentera

