Energiglaset

Hej!

I kväll har jag kollat igenom bland alla papper och material som jag har fått på Rehabstället, bl.a. ett häfte från en föreläsning om sambandet mellan smärta och stress. Att gå runt med smärta länge ökar stress- och spänningsnivån i kroppen, vilket inte är så överraskande för oss som har haft ont länge. Något som däremot var helt nytt för mig är att en hög stressnivå även kan skruva upp volymen på smärtan så att värken helt enkelt blir intensivare och känns mer. Därför kan avslappning och nedvarvning vara bra om man har ont.

På föreläsningen fick vi en liten övning där man skulle försöka stämma av hur ens egna Energiglas såg ut. Hur påfyllt/tomt det var.

Energiglaset

Bråttombeteende innebär att man har ett beteende där man skyndar sig i allt man gör, oavsett om man har bråttom eller inte. Exempelvis att man alltid måste rusa över gatan fast det är röd gubbe eller att man har som vana att springa till tunnelbanan om man ser att den går om en minut.  Med aktiv återhämtning menas återhämtning där man är aktiv och t.ex. träffar en vän eller gör något annat man tycker om, medan passiv återhämtning innebär regelrätt vila. De övriga punkterna behöver nog ingen förklaring 🙂

Det kan vara nyttigt att då och då fundera över sitt Energiglas och se om man eventuellt behöver göra någon förändring. Om man har ett väldigt tomt glas och inte har tillgång till professionell hjälp kan det vara enklast att på egen hand börja att försöka göra någonting åt plussidan. Det behöver inte vara så stora saker, kanske börja äta en ordentlig lunch eller se till att göra något man tycker om en gång i veckan.

Jag har fått bra hjälp med energipåfyllning under rehabiliteringen och jag ska göra allt för att fortsätta ha glaset någorlunda påfyllt. Svårigheterna kommer när jag dessutom ska hinna arbeta, men jag har lärt mig ett och det är att det gäller att stå på sig och se om sitt eget hus.

Sov gott!

Kommentera

