Le Knip

Hej!

Idag har jag varit på gymmet och kört mitt pass. Jag är så glad över att ha fått ett specialanpassat träningspass som jag kan göra utan att få massa extra ont. Det är så fantastiskt kul! Det som gör att jag får tandvärk i benet är bortrensat och kvar finns det som känns bra. Inga vikter, inget som lyfts ner ifrån, inga för tunga boll- eller plankövningar, ingen cykling eller crosstrainer. För första gången känns det som att jag har börjat i rätt ände och tränar ”inifrån och ut”. Först ska jag träna upp de inre musklerna ordentligt och sedan kan jag bygga på med träning för de yttre och större muskelgrupperna. Det känns som att jag har gjort en del framsteg. Förut kunde jag göra ca 10 halva knäböj med strålande smärta som följd. Nu kan jag göra trettio med ordentlig bål-/rygg-/bäckenbottenstabilitet som gör att benet bara somnar och domnar lite och det kan jag leva med!

All träning utgår från knipet. Japp, knip som i bäckenbottenträning. Jag tycker detta blogginlägg förklarar det hela jättebra: http://blogg.skanskan.se/loparbloggen/category/transversus-abdominis/ . Jag har tränat massa sjukgymnastik, men inte upplevt att jag har uppnått någon stabilitet bara magstyrka. Jag har kunnat stå i plankan i flera minuter, men ändå inte tränat rätt muskler. Först nu tycker jag att jag med hjälp av knipet enklare kan gå ner på huk för att plocka upp något och inte få lika ont längre av sådana rörelser. Det hjälper mig att få mindre ont när jag gör knäböj och när jag står lite framåtlutad över handfatet för att tvätta ansiktet. Jag är lite knipfrälst och har till och med köpt en bok om knip, haha. Den handlar om knipet i sjukgymnastik, knip inom pilates, knip inom yoga, knip innan och efter förlossning och knip i dans. Oftast känner man till knip efter förlossning och de inom pilates och yoga om man har gått på det. Där är ju rotlåset eller mula bandha centralt. Nu förstår jag varför det är så viktigt.

ladda nedHa det så bra!

2 reaktioner på ”Le Knip

  1. Är det såna övningar som finns i boken som du har fått lära dig även på rehaben? Tänk att inte alla sjukgymnaster verkar veta om detta! Ingen har sagt det till mig efter steloperationen, det är något jag har googlat och läst mig till själv.

    Gilla

    1. Hej Sara!
      Ja det är samma sorts övningar! Det är egentligen vanliga bäckenbottenknip fast i lite olika positioner. Steg ett är att bara ligga på rygg och försöka hitta rätt muskler utan att spänna ex magen eller rumpan eller sluta andas. Steg två kan vara att stå på alla fyra och hitta knipet och sedan hålla i tio sekunder. Hoppas det kan finnas någon sjukgymast i din trakt som är insatt i detta! Ha en fin påsk!

      Gilla

Kommentera

