Veckan som gick

Hej!

En lugn och härlig lördag som denna tänker jag dela med mig av det som har hänt sedan sist.

I måndags hade vi ”Team-konferens” som det så fint heter, mitt team (de som arbetar med mig) och jag. Vi kunde konstatera att jag snart har gått halvvägs av min rehabilitering. Det känns läskigt. Jag som knappt ville börja på rehabprogrammet känner att jag inte vill sluta. Annars pratade vi mest om att jag har en liten svacka när det gäller träningen. I varje fall en känslomässig svacka. Jag känner mig dålig på att träna. Att jag är slarvig och inte uppnår de resultat jag vill. Jag tycker att jag är svag och svajig. Oturligt nog var min sjukgymnast borta från mötet, men jag ska träffa henne nästa vecka så jag gissar att vi kommer prata mer om det då. Så här efter teamkonferensen kan jag känna att jag saknar lite feedback, hur teamet tycker att det går för mig. De sa bara att jag deltar på allt som jag ska och gör mina hemuppgifter.

I veckan har jag införskaffat mig ett litet hemmagym. Är det inte sjukt att jag efter alla dessa år med ryggont inte har haft ordentliga redskap? En filt som liggunderlag och pilatesbollar av ryslig kvalitet… Nu har jag i alla fall en ordentlig boll, foam roller och en härligt tjock träningsmatta.

Nu har jag läst lite mer än halva boken ”Att leva med smärta – ACT som livsstrategi” och jag kan faktiskt rekommendera den. I varje fall det som jag har läst hittills. Den tar upp en hel del av vad vi har gått igenom på Smärthanteringskursen och även sådant som jag har pratat enskilt med psykologen om. Senaste tillfället på Smärthanteringskursen pratade vi om hur tankar och känslor kan förstöra för en när man försöker göra viktiga förändringar som långsiktigt är till ens fördel. Vi pratade om att försöka skapa distans till sina egna tankar, bl.a. genom att sätta ”Nu tänker jag att…” innan sin egen tanke. Detta för att tydliggöra att ens tankar är just bara tankar och inte en objektiv beskrivning av verkligheten. Exempelvis ”Nu tänker jag att…det inte är någon idé att jag går ut på en promenad – jag får ändå bara ont”. Då blir det enklare att förstå att detta är en tanke som kanske hindrar en att bli bättre långsiktigt. Kortsiktigt gör det ont med promenaden, men långsiktigt blir jag bättre.

En annan sak som både boken och psykologen på Smärthanteringskursen har tagit upp är att vi människor är inställda på att tänka och fokusera mest på de dåliga aspekterna av vår tillvaro istället för på de bra. Och även att vi ständigt är inställda på att utvärdera saker och ting, oss själva och vår omgivning som bra eller dåliga. Det är naturligtvis jobbigt för oss, men detta är ”urtids-egenskaper” som har gjort att vi har överlevt på planeten jorden genom tiderna. Nu har vi dock blivit nutidsmänniskor och har en del att vinna på att distansera oss till våra ”oros-/katastrof-/tänk om det aldrig löser sig-tankar”. Kanske är min egen tanke om att jag aldrig kommer bli bra/bättre i ryggen är såhär endast en katastroftanke. Jag får börja tänka ”Nu tänker jag att jag aldrig kommer bli bättre” 🙂 Det känns faktiskt mycket mindre dramatiskt då.

bild (2)

I boken kan man även läsa om ”värderingar” och att leva i ”värderad riktning”, något som jag har pratat med min psykolog om och fått göra lite övningar i. Grundtanken, som jag har förstått det, är att man kan uppnå ett meningsfullt och tillfredsställande liv om man lever i linje med sina värderingar. Att man fattar sina beslut utefter sina värderingar och inte låter sig styras av undvikande t.ex. att man handlar på ett visst vis för att undvika smärta, ångest och obehag.

Nu blir det dusch, peeling, ansiktsmask etc. och sedan Mindfullnessappen. Ikväll ska min pojkvän ut med sina vänner och  jag får sysselsätta mig här hemma. Jag har inga problem med att vara själv men just lördagkväll när han är hemma först och sedan går iväg kan kännas lite tråkigt. Jag är medbjuden, men känner inte riktigt för en utekväll. Det känns som ett alldeles för stort projekt. Särskilt eftersom jag vill ta vara på morgondagen.

Trevlig kväll!

Kommentera

