Att ha besök

I helgen har jag besök av en kompis. Det är framförallt jätteroligt men också en stor utmaning eftersom det blir väldigt påtagligt att jag inte lever som andra i min ålder och inte klarar av att hålla samma tempo. Jag är ändå mycket stolt över mig själv idag eftersom jag har varit tydligt med vad jag vill och klarar av.

Planen för idag var/är att gå på stan och fika OCH gå ut och äta på kvällen. Jag fick vila fram till två och sedan var vi inte så länge på stan. Fikan, som togs tillsammans med en kompis till min kompis, fick också gå snabbt. Jag sa helt enkelt att ”Ni får gärna sitta kvar, men nu måste jag röra på mig och kan inte sitta längre”. Jag ville inte tvinga mig själv att sitta för att vara social och normal och så behöver jag spara på sittandet tills i kväll.

Middagen om en och en halv timme känns lite värre eftersom det inte bara är jag och min kompis som ska iväg och äta. Först skulle en av hennes kompisar med och nu ska ytterligare en till hänga med. Så det kommer bli lite obekvämt för mig att berätta om ryggen. Jag är helt enkelt tvungen att dra en kortversion eftersom jag blir helt halt av att sitta ner en längre stund…

Min strategi för middagen i kväll är:

– Ligga ner och vila nu innan vi åker och inte lägga ner så mycket tid på att göra mig i ordning.

–  Värktablett innan jag går dit.

– Ta med mig något att sätta i svanken (handduk eller halsduk).

– Gå på toa länge medan man väntar på maten. Kanske rent utav passa på att göra en stående stabiliseringsövning.

– Stå upp när jag måste (socialt obekvämt – hatar detta i nya sällskap och på restaurang – blää)

– Inte tvinga mig att vara kvar för att vara trevlig utan gå hem i förväg om de andra blir långrandiga.

Hej så länge!

En reaktion på ”Att ha besök

Kommentera

