Smärthantering

Ytterligare två dagar har gått och jag är inne på den fjärde rehab-veckan. Igår var jag på min smärt-och stresshanteringskurs och efter det på ett enskilt psykologsamtal. Krävande, men så otroligt givande och intressant. Smärt- och stresshanteringskursen är KBT-baserad och hålls i grupp. Ledarna, en psykolog och en naprapat, varvar teori med övningar och hemuppgifter. Trots massa trassel bakåt i livet har jag inte så mycket erfarenhet av KBT, så det är nytt och spännande och jag får många aha-upplevelser. Vi pratade b.la. om aktivitetsmönster. Många som har haft ont länge kan hamna i ett väldigt passivt aktivitetsmönster som medför att man får dålig livskvalitet, blir isolerad och får ännu mer ont p.g.a. att kroppen är still så mycket. Eller så tillhör man den andra gruppen personer som ignorerar smärtan och kör på, för att sedan ”krascha”, tvingas till vila för att sedan köra på igen. Det blir en himla berg- och dalbana där man ofta blir ganska uppgiven. Det optimala är istället ett jämt aktivitetsmönster, där man är så aktiv som det går utan att bränna ut sig. Ett läge där man vilar innan man får extra ont, men inte förblir vilande så man blir utan glädjeämnen i livet, blodcirkulation och muskler. Enklare sagt än gjort, men helt klart värt att sträva efter!

Jag är nog den som kör på, ignorerar smärtan och hoppas på det bästa för att sedan behöva ligga platt för att återhämta mig. Vardagkvällar och helger är min vilotid då jag helst gör absolut ingenting. Om ingen frågar mig om jag vill göra något ligger jag alltid i sängen på helgerna. Jag tar aldrig några initiativ till att göra något, eftersom jag vet att ”nu är det helg och hög tid att ligga ner om jag vill ha en chans att vara med i matchen på måndag”. Jag har däremot inte alltid varit såhär under min sjukdomstid. Efter att jag hade gjort min diskbråcksoperation uppstod en ganska stor rörelserädsla där jag blev väldigt passiv. Exempelvis gick jag inte ut utanför huset förrän en månad efter operationen. Jag var så otroligt rädd för att få nya diskbråck att jag till och med var rädd för att nysa.

Här är en liten bild på när jag läser igenom materialet till kursen. Veckans hemuppgift är att fylla i en aktivtetsdagbok. Jag önskar att jag kunde sitta länge på ett café och bara ta det lugnt, men det blev ett snabb sittning p.g.a. ryggsatan.

bild 1

Hos psykologen pratade vi framtidsångest, för vissa dagar ser jag bara mörka moln på min framtidshimmel. Vi pratade också om att vi ska försöka bena ut mina sk. värden, dvs vad som är viktigt för mig i livet/hur jag vill leva mitt liv. Får jag en tydligare bild av dessa värden får jag större möjlighet att agera efter vad jag vill och inte efter vad omgivningen vill. Jag har många saker jag vill uppnå i livet, som psykologen menar är mål och inte värden, men jag vet inte om det är mina egna mål eller andras. Om man får bra kläm på sina värden kan man tydligen enklare sätta mål som är ens egna och i linje med vad som är viktigt för en själv. Jag är medveten om attatt-leva-med-smarta-act-som-livsstrategi det låter rörigt med värden och mål och det beror på att jag har lite dåligt koll på detta och har svårt att förklara. Är man mer intresserad kan man läsa om ACT, som är en terapiform, och det är där detta sätt att resonera kommer ifrån. Jag har faktiskt beställt en bok som har med smärthantering med hjälp av ACT-metoden och ska absolut recensera den här sedan. Om jag kommer igenom boken… Jag har köpt många ”självhjälpsböcker” som bara har blivit liggande. Jag är fruktansvärt dålig på att läsa böcker om jag inte har någon form av kniv mot strupen… Men detta känns ändå så pass viktigt att det vore värt att ta sig tid att läsa. Nu när min rygg är som den är är det extra viktigt för mig att vara snäll och sann mot mig själv och kanske kan boken vara ett verktyg. Att jag är min egen bästa vän och skyddsängel känns som en förutsättning för att jag ska ha en chans att må bra, trots smärtor och de funktionshinder som följer med smärtan.

Nu ska jag gå och kleta in nacken/halsen i Tigerbalsam och ta lite muskelavslappnade tabletter. I morgon ska jag på vattengympa på Rehab-stället för första gången.

Sov gott!

Kommentera

