En lite mer grundlig lägesrapport

Hej igen!

Jag kände att mitt föregående inlägg var ganska tunt, så här kommer en lite mer grundlig lägesrapport. Det är ju trots allt fredag och ytterligare en vecka har passerat. Just nu är kroppen slut. Ryggen värker och stora delar av benet där nervsmärtan har bosatt sig är avdomnat. Det är resultatet av två heldagars jobb, så det är inte så konstigt alls. Jag ska testa en annan taktik nästa vecka. Istället för 2,5 dagar jobb och 2,5 dagar sjukskrivning/rehab ska jag testa att köra mera halvdagar med båda delarna. Nackdelen att det blir mer resande, både till rehaben och till jobbet men kanske funkar det bättre då det blir mer rörligt och varierat.

Ikväll blir det jag och en fryspizza som gör sällskap i sängen. Skönt, tycker jag! När jag är ensam hemma hinner jag dessutom med en omgång övningar och en avslappningsövning. Jag prioriterar det framför matlagning, därav fryspizzan. Min kille är ute och äter middag med sina systrar och självklart var även jag medbjuden, men det funkar inte. Att göra något efter jobbet eller efter någon annan aktivitet är uteslutet då kroppen bestämt sätter P. Möjligtvis fungerar det om man ska vara hemma hos någon där jag kan ligga ner, men ute på exempelvis restaurang går det inte hur gärna än jag än skulle önska. Vi kunde absolut ha bjudit hem dem, men inte ens det orkar jag – och då är systrarna fantastiskt enkla och härliga människor. Restaurangbesök sparar jag ofta till en bra lördag och väljer då ut ett ställe med ståbord. Då slipper jag och medföljande sällskap ha så bråttom att äta upp.

I helgen får jag besök av min pappa. Det ska bli jättemysigt. Om två veckor får jag besök igen fast av någon annan och jag kan inte låta bli att tycka att det ställer till det i min rehab. Tyvärr råkade jag säga ja på ren reflex och jag tänker att det blir bra ändå, men jag borde egentligen tänkt till två gånger extra. Även min mamma efterfrågar en påhälsning. Det är ju inte det är man inte vill träffa de man älskar! Det är bara fullt upp med träning och andra övningar och är man som jag att man gärna fokuserar 110 % på en sak i taget blir det lite kortslutning i hjärnan. I helgen ska jag trots besök försöka få till hemmaträning och det kommer gå fint. Min kära pappa tycker mycket om att promenera så det kommer säkerligen bli en del promenader också.

En sak önskar jag och det är att 8 timmars arbetsdag inte vore standard för alla. Alla vi människor är inte stöpta i samma form med samma uppsättning möjligheter. Jag önskar att man skulle ha en individuell heltid så att man när man är i sin bästa form klarar av att arbeta hundra procent av sin egen förmåga. Exempelvis jag som har dragit lotten och fått en värkande kropp kan när jag är som bäst arbeta kanske 5 timmar dagen och samtidigt få behålla min livskvalitet, dvs samtidigt kunna laga mat, ta hand om hushållet och någon gång i veckan fika med en vän. Kan inte det då få vara min heltid? Det är ju egentligen 100 % av vad jag klarar av. Tror inte politikerna skulle köpa min önskan, kanske Sjöstedt, men jag skickar i varje fall ut min önskan till kosmos och hoppas på bättre tider;-)

Hej så länge!

2 reaktioner på ”En lite mer grundlig lägesrapport

  1. Känner igen mig så mycket i det du skriver! Fy va trist det är att leva så här 😦 Ryggen tar hela tiden slut och hur gärna man än vill så går det bara inte, det enda som funkar är att ligga ner. Så tröttsamt att alltid behöva planera hur mycket man kommer orka och att tvingas säga nej till saker. Jag kan bara hoppas att det nån gång kommer bli åtminstone bättre, både för dig och mig. Bara att bita ihop och kämpa på. Kram!

    Liked by 1 person

    1. Hej Sara! Tack för din kommentar 😀 Alltid skönt att höra att man inte är ensam och att du delar mina tankar. Även om jag önskar att du slapp dem. Önskar dig massa förbättring!! Kram!

      Gilla

Kommentera

