Avslappning

Hej!

Idag har jag varit på tillfälle nummer ett av avslappningskursen. Först pratade naprapaten som håller i kursen lite introducerande och därefter fick vi göra en avslappningsövning som kallades för lång progressiv avslappning på ca 20 minuter. Man spänner och slappnar av i en muskel i taget tills man är så avslappnad som man kan vara. Det var svårt för mig att slappna av i nacke och hals. Trots att jag låg ner och försökte andas och fokusera på att låta nacken och halsen slappna av så sved och brände det i dem. Förhoppningsvis kommer jag lära mig att koppla av i även de musklerna. Tills nästa vecka fick vi i uppgift att göra denna övning 2 ggr om dagen. Vi fick även i uppgift att öva på att andas med magen istället för bröstandning.

Det känns bra att verkligen göra något för mig själv. För det känns så när jag deltar i den här rehabiliteringen, att jag gör något för mig och för min egen skull. Att jag lägger min tid på något som enbart gynnar mig. Tack mig själv för det. Tack för att jag tog mitt förnuft till fånga och valde att göra en långsiktig insats istället för att jäkta vidare i livet helt smärtstinn och på bristningsgränsen. Länge har jag med all min kraft försökt klara av vardagen med hjälp av i längden ohållbara nödlösningar.

bild 1    bild 2

Lite bilder från min lilla träning i morse.

Kommentera

