Hej!

Nu är jag tillbaka i min soffa efter en lång dag på Rehabstället. Jobbigt, men givande och trevligt! Så här såg min dag ut:

Skärmavbild 2015-01-28 kl. 16.58.39

Först var jag och min nyfunna vän som går samma program som jag på gymmet för första gången för lite egen träning. Jag gjorde lite knip-övningar, ett par minuters cykling och avslappning.

Efter det hade vi stabiliseringsträning i grupp och fick lite nya knip-övningar . Det är verkligen intressant att de har ett sådant bäckenbotten-fokus här, men sjukgymnastik har ju inte hjälpt mig så jättemycket förut så det är bra att testa något nytt! Efter det var det en 1,5 timmes föreläsning om ergonomi med lite praktiska övningar. Föreläsnings-    salen rymmer kanske tio personer och det finns allsköns stolar och liggunderlag och ståbord.

Fördelen med att det är fler deltagare tycker jag (för min egen del alltså) är att jag får SE människor som är som jag. De ser fullt normala ut. Såklart. Men ibland känner jag mig som ett UFO med min rygg och då är det fint att bli påmind om att jag inte ser ut som ett i varje fall.

20128219162695150341_sbig_53a686ff2a6b22013b56912b_54547c3ee087c32403b8f668

Vi pratade bland annat en del om hållning och jag står ofta omedvetet som nr 2 här. Det ger ju en ganska kraftig svank så nu ska jag verkligen jobba med lägga av med det. Mamma har klagat på min hållning länge och brukar gå och småsparka mig i knäveckan när jag står så. Det har dock inte motiverat mig att sluta… Tvärtom! 😉 Hittar du dig själv här?

När det var dags för läkarbesök var jag slut som artist, men ibland är det bra att vårdpersonal får träffa en och se hur man är efter en hel dag igång… Hon fixade med mitt sjukskrivningsintyg (som hade blivit lite fel) och så diskuterade vi lite smärtmedicinering.

Inom kort ska jag dela med mig av lite bra ergonomi-tips! 🙂

5 reaktioner på ”

  1. Skickade lite för fort.. Vad lustigt det där med hållningen. Precis efter att du hade gått idag så stod jag och diskuterade min hållning med en av sjukgymnasterna och jag sa att jag innan min operation stod precis så som du beskriver det, nr 2. Eftersom vi hade samma diagnos så kanske det är ett sätt att stå som avlastar ryggen för oss. Nu kan jag däremot inte stå så eftersom kotorna är aningens stela efter operationen, vilket säkert är bra då 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

