Sjukgymnastik

Träningen igår med sjukgymnast gick bra! Jag fick inte bara träffa en utan två sjukgymnaster, både hon som ingår i mitt team och hon som gjorde bedömningen av mig första bedömningsbesöket. Det kändes riktigt lyxigt att få vara på gymmet med två sjukgymnaster som var där för mig! Det var inte så mycket träning men jag hann få förtroende för min sjukgymnast som jag inte har hunnit träffa så mycket än. Den andra som jag träffade under mitt första besök tyckte jag om direkt.

De kontrollerade att jag hade hittat ”knipet”, d.v.s. rätt spänning i bäckenbotten och  att jag kunde knipa på rätt sätt. Det hade jag, men det krävs att jag övar mer och ofta för att få upp uthålligheten och väcka dessa inre muskler till liv igen. Först när jag har bra kläm på detta kan vi gå vidare med annan träning, t.ex. i gymmet och i vatten. Jag kände mig trygg när hon sa att det är en tanke bakom att vi börjar så långsamt och det tog bort min stress över att jag inte får börja med så mycket ännu. Det är så otroligt viktigt för mig att känna förtroende för min sjukgymnast och att jag kan lita på att hen har koll på läget. Min sjukgymnast fyllde i något papper som var min ”aktivitetsplan” och jag bara älskar sånt! Det har liksom aldrig funnits någon plan med min rygg från vårdens sida. Jag och mina burkar Tramadol har fått klara oss själva. Jag känner mig så tacksam över att få ta del av detta rehabprogram. Förhoppningsvis kan jag få ut extra mycket av det nu när jag är så pass bra att inte t.e.x. resorna dit golvar mig.

IMG_4225På kvällen var jag en sväng till varmvattenpoolen på det gym som jag har gymkort på och simmade/flöt omkring. Det är så otroligt skönt med det varma vattnet som avlastar min rygg. I vatten väger man tydligen bara 12 % av sin vikt och det förklarar varför jag har som minst ont när jag flyter omkring på djupt vatten. Då utsätts inte ryggen och min tradiga disk för så mycket belastning som annars.

Idag har jag ett mål med dagen! Att göra mina knipövningar 3 ggr. Sedan har jag även tänkt att ta en promenad.

Kommentera

