De fyra första dagarna på rehaben

Hej!

Nu har jag varit på smärtkliniken fyra tillfällen och jag tänkte dela med mig lite om vad som har hänt. I princip har de två senaste dagarna varit de mest intressanta, då de två första mest gick ut på att jag skulle få information och träffa sjukgymnast, psykolog och läkare som en liten introduktion.

Igår var jag med på en föreläsning om kroppen och hur den är uppbyggd. Jag tar med mig en större förståelse för varför det är viktigt att träna de inre stabiliserande musklerna i magen och längs med ryggraden. Och när jag vet varför jag ska göra saker är oddsen större att jag gör det. Tidigare har jag bara hört att jag ska göra det.

Idag var jag på stabiliseringsträning i grupp, som just handlar om att träna upp dessa inre muskler. Vi fick tre övningar att göra 2-3 ggr om dagen 5-15 ggr (om jag minns rätt). De handlar om att hitta grundspänningen och lyckas knipa på rätt sätt. Nu ska jag ta mig tusan göra det också. Annars är jag faktiskt dum i huvudet. Det är liksom inte längre läge att göra avkall på min hälsa.

På tal om hälsa, så läste jag något fint som jag vill skriva här:

Hälsan är den sammanlagda summan av sjukdomar man inte har. 

Hur härligt är liksom inte det? Nu är det dags för lite vila och sen blir det till att knipa för kung och fosterland alt. för min egen skull 😉

Kommentera

