Nytt mål

Hej!

Nu är jag tillbaka på balkongen. Vädret är blåsigt men soligt och alldeles underbart idag. Vad jag mår bra av bra väder och ledigt från jobbet! Unikt va? Nej, kanske ganska allmängiltigt.

Jag tänkte dela med mig av mitt nya mål till er : att besöka gymmet 2 ggr i veckan. Är inte det fullt rimligt? Det är inte för högt satt och inte heller så lågt att det inte blir någon utmaning. En gång på vardagen och en gång på helgen exempelvis. Och så tänkte jag försöka skriva lite om det här och ”redovisa resultaten” för att få motivation (alt. känna mig lite mer tvingad).

v31 – klarade!

v32 – klarade halvt (hehe – inte inte klarade!)

v33 – klarade halvt

v34 – klarade!

Nu ska jag åka och köpa lite blommor. Jag ska ha två kompisar på besök/övernattning i morgon och håller på att pynta och städa svinstian.

Ha en trevlig helg!

 

Hej från balkongen

Hej,

Det var så länge sedan jag skrev. Just nu ligger jag på balkongen och är väldigt glad över att den äntligen är i ordning för första gången på flera år. Nu kan jag äntligen ligga ner här ute på en stor soffa. För mig är det inte till någon glädje att sitta på stolar utan det här blev perfekt. Nu kan jag ligga på den när jag är själv och sitta i den en liten stund om jag har besök. Jag har två fina träd och en lavendel. Tänk att man kan bli så lycklig av en liten balkong.

Med ryggen är det hyfsat. Jag konstaterar att jag fortfarande har ont varje dag, men att jag kan göra det mesta som jag vill göra. Jag har jobbat heltid i över ett år, vilket jag känner mig glad, stolt och nästan chockad över. Jag förstår knappt hur jag har klarat det men jag har gjort det. Nu har jag semester ett par dagar till innan det är dags att återgå till verkligheten.

Jag känner mig aktiv, i alla fall för att vara jag. Jag cyklar och går mycket. Den här månaden har jag inte köpt något SL-kort utan cyklar dit jag ska ta mig. Däremot blir träning-träning inte av så ofta. Något tar emot. Sist jag satte foten på ett gym är för fem veckor sedan. Jag vet att det inte är bra för mig och jag tror att min förbättring till en betydande del beror på just träning. Antingen får jag göra en överenskommelse med mig själv om att gå på 2 pass i veckan, ett pilatespass och ett vattengympapass, eller så får jag gå till sjukgymnast för att få motivationen tillbaka till egen träning. Jag vill inte hålla på så här i längden känner jag. Jag behöver inte alls träna ofta eller mycket eller hårt, men 2 gånger lätt träning i veckan tycker jag faktiskt att jag kan ge mig själv. Som jag läste på en annan blogg, vissa saker får man göra oavsett om det är kul eller inte. Exempelvis träning eller att borsta tänderna. Träningen är för mig verkligen en vana, när jag är mitt uppe i det så gör jag det nästan av bara farten  men det är lätt att falla ur och sluta.

En helt annan grej som jag vill tipsa om är appen Book beat! Där kan man lyssna på ljudböcker gratis i en månad med koden fredagspodden. Superbra. Jag glömmer ständigt hur mycket ”fyllning” det finns i bra böcker som man kan addera till sitt eget liv.

Kram från E ❤

Lugnet

I helgen njuter jag av lugnet. I morse vaknade jag långsamt, låg kvar i sängen och kände mig verkligen tacksam över helg med två dagars vila. De två senaste veckorna på jobbet har varit jättestressiga med många och korta deadlines. I fredags fick jag ingen lunchrast och det blev lite droppen, så på eftermiddagen sade jag ifrån att jag behöver bli bortplockad från ett projekt. Trots det är det fortfarande mycket att göra under maj, men det känns inte ouppnåeligt i alla fall. Ursch,  jag får ont i nacken av att tänka på det…

Det har varit en himla bra dag idag. Som sagt sov jag ut i morse, fick frukost på sängen, sedan städade vi och därefter gick jag på en promenad. Efter det gick vi och fikade på ett café i solen. Sedan åkte vi och handlade lite saker till hemmet i ett köpcentrum. Ikväll åt hamburgare och tittade på en Beck-film. Snart är det dags att sova. Det är så skönt med en lugn helg och jag känner hur jag repareras och därmed också klarar stressen och pressen i veckorna.

>Denna<har jag gjort ett par gånger i veckan. Man blåser in sin oro/sitt obehag in i en blå balong som sedan seglar iväg.

Kram ❤

 

 

 

Hej, det var länge sedan!

Hej!

Det var länge sedan jag skrev av mig lite, men idag kändes det som att det var dags.

Hur mår jag och vad gör jag just nu?

Jag mår helt okej nu för tiden. Psyket är hundra gånger eller nej men i alla fall 10 ggr bättre än i höstas. Kroppsligt är det också helt okej. Visst, jag har ont i ryggen/benet varje dag men jag får ihop en hyfsad vardag med jobb och några roliga saker att göra då och då. Jag är faktiskt ganska stolt över att jag får ihop det, för det är inte något som bara går av sig självt. På ett sätt, hur självgott det nu än på låta, så tycker jag att jag gör det jäkligt bra som får jobbet att funka. Ryggen har hittills under dessa månader inte påverkar något resultat på jobbet eller inneburit någon frånvaro. Hittills har jag noll sjukdagar. Anledningen till att jag är stolt över det är för att det inte är enkelt, det är inget som har skett av sig själv utan jag har verkligen gjort mitt yttersta. Samtidigt lever jag inte för jobbet, som många tokstollar verkar göra. Jag jobbar för att leva.

Jag har inte varit så mycket på gymmet det senaste. Den här veckan en gång och veckan innan dess noll gånger och veckan innan dess minns jag inte men säkert noll då också. Anledningen till det är att jag tycker det är så mycket trevligare att promenera ute i luften och ljuset och sedan så har jag nästan varje dag gjort lite mjuk yoga/streching här hemma och intalar mig själv att det är träning. Jag misstänker dock att kroppen behöver styrketräning… Planen är att komma i gång lite smått och kanske köra 1-2 ggr i veckan i alla fall. Denna vecka ska det bli en gång till. Jag hade tänkt åka idag, men så såg jag hur solen lyste och gick ut och gick istället.

Förutom att träna lite mer försöker jag även att äta lite hälsosammare. Jag har släppt på tyglarna helt och ätit massa socker och skräpmat/färdigmat samt druckit en större mängd alkohol 4 lördagar i rad. Inte denna helg, men helgerna innan dess. Det gör mig trött och lat och att jag känner mig plufsig. Det har helt klart också påverkat att jag inte har haft så stor lust att besöka gymmet. När jag dricker alkohol och även förlorar massa sömn i samband med det blir jag förstörd inte bara dagen efter utan det hänger i typ 4 dagar.

Så vissa saker har det varit si så där med men något som går bra och som jag har lite flyt med är meditationen! Jag kör någonting i princip varje dag och nu har jag faktiskt fått upp lusten för det och blir sugen på det. Det trodde jag aldrig, för hittills har det känts tråkigt och omständigt. Det är yoga/stretchningen har nog hjälpt min spända nacke och det är ovärdeligt. Just den där spända nacken kan jag verkligen lida av.

Dålig dag

Precis när man säger att saker och ting går bra brukar det konstigt nog vända. Innan gårdagen tyckte jag att mitt egna ”antistress-arbete” gick ganska bra, men igår gick allt åt helvete.

Ingen frukost, en halvtimmas stressig lunch, en inslängd praktikant vid min sida som jag inte kände jag tog hand om på bästa sätt (visste inte att hen skulle komma), ingen paus på hela dagen och så massa stress över en sak som strular och som helst skulle löst sig igår men inte gjorde det. Dessutom kände jag mig överkörd på ett möte och jag känner mig fortfarande riktigt ledsen över det. Jag kände mig riktigt idiotförklarad. Framöver ska jag försöka att umgås så lite med dessa personer som möjligt på jobbet. Jag mår verkligen inte bra av dem. De är stressiga, pressiga och perfektionister. Jag som trodde jag var lite åt perfektionisthållet, men tydligen absolut inte. I jämförelse med dem känner jag mig som en slarver och de kan hitta miljontals fel i mitt arbete. Ofta handlar det om att en ruta ligger för långt åt sidan i en presentation eller att jag har gjort en dålig formulering. Kanske skrev jag längre mening än vad som hade behövts. Förkastligt eller hur?

Idag vaknade jag lite efter fyra och har fortfarande inte somnat om utan bara legat och varit ledsen. Det känns inte som att folk omkring mig respekterar mig.

Det bästa är dock att jag har väldigt många fler chanser på mig att få till en bra jobbdag. Så idag blir det ett nytt försök:

  • Avslappningsövning
  • Frukost
  • Jobba 7-16
  • Ställa mobilen på 9,30 och 13,30 för att ta små pauser
  • En hel timmes lunch kl 11
  • Jobba i lugn och ro med lugn musik i öronen

 

Hoppas du får en bra dag!

Livsyoga

Hej!

Jag känner mig himla glad för jag mår ganska bra just nu. Jag jobbar mycket med att hantera stress och märker skillnad. Nacken gör mindre ont, det är roligare på jobbet och jag blir en nöjdare och behagligare människa. Det är inte lätt, men värt det eftersom stress verkligen förgör en.

Som ett led i mitt hantera stress-projekt har jag börjar gå på ett yogapass som heter Livsyoga. Jag har varit där 3 veckor i rad och tycker verkligen om det. Livsyogan är inte så fysisk så det går bra att träna efteråt och sedan mår man som en prinsessa. Den skiljer sig lite från vanlig ”gym-yoga” bland annat eftersom den innehåller mantran (ex klassikern ohm och sat nam) och olika andningstekniker. Fokuset är mer på sinne än kropp och varje pass har ett särskilt syfte. Sist var passet utformat för att balansera nervsystemet. Exempelvis stretchade vi livsnerven och fick lära oss eldandning. Om man tror på sådant eller inte är väl upp till en själv, men jag tycker det adderar lite extra krydda. Bland annat dessa övningar ingick.

Sov gott!

 

 

Ett ganska normalt liv

Nu har det gått ett år sedan jag gick på rehaben och jag börjar kunna konstatera att jag lever ett ganska normalt liv. I veckan frågade min kollega om jag fortfarande hade ont i knät. Knät? Uppenbarligen är ryggen inte något jag pratar om eller sticker ut för längre. Jag jobbar oftast +40/vecka, jag orkar träna på kvällarna och vill jag promenera hem från jobbet går det också bra. På helgerna behöver jag inte välja ut en aktivitet utan kan göra flera, jag kan göra det jag vill. Det är inte heller förenat med bakslag att hänga med på en AW en fredagkväll eller göra något en vardagkväll, även om det inte är vad jag prioriterar och vad jag mår som allra bäst av. Det finns många saker jag inte kan göra och det går fortfarande inte en enda dag utan att jag har ont men jag känner ingen sorg för mitt liv fungerar.

Det finns två stora skillnader på mig idag och mig för ett år sedan, helt tack vare rehaben och mig själv. Det ena är att jag har blivit omprogrammerad från att vila mig till smärtlindring till att röra mig till smärtlindring. Visst behöver jag vila också men när helgen kommer är det en långpromenad och ett pass på gymmet som min kropp ber om och inte en dag i sängen. Jag förstår knappt hur det gick till och när det hände men det innebär en sådan frihet. Den andra skillnaden är rädsla. Jag är inte rädd för att ha ont. Eller, jag är inte rädd för att framkalla en försämring genom att tex överanstränga mig. Det enda jag verkligen aktar mig för är att lyfta tunga saker, för att det är att utmana ödet när man har en krossad disk och diskbråck. Skadan sitter där den sitter och petar lite i ryggmärgskanalen och det känns direkt ner i benet när jag lyfter 2-3kg.

Nu måste jag sova.

Var rädda om er ❤